Sisäänkäyti koulun alueelle. |
Oon ties kuinka pitkään puhunut siitä, että brittikoulu ansaitsee erilisen postauksen - ja tässä tulee! Valehtelisin jos väittäisin ymmärtäväni tän täysin, mutta yritetään. Pääpiirteissään homma toimii näin: Perusopetus alkaa 5-vuotiaana, jolloin alkaa Year 1. Perusopetukseen sisältyy Primary school 5-11 vuotiaille, eli Year 1-6. Sitten siirrytään Secondary Schooliin, jossa ollaan Year 7-11. Tää siirtyminen on tosi samanlainen kuin Suomen alakoulusto yläkouluun siirtyminen. Kun Year 11 tulee pakettiin, perusopetus päättyy (ja koulupuvut jää historiaan) ja tulee valinnan varaa, aikalailla samaan tapaan kuin suomessa. Suurin osa siirtyy Sitxh Formiin jossa on Year 12 ja Year 13 (tai Lower Sitxh & Upper Sixth) toinenvaihtoehto on siirtyä opiskelemaan ammattiin, mikä oikeastaan tapahtuu työharjoittelujen kautta. Tämän jaottelun lisäksi koulu jakautuu Key Stageihin, joita on mun käsityksen mukaan kuusi.
![]() |
1. Koulurakennusta. 2. Käytävää 3. Koulun pihaa. Täällä ei oikein mihinkään leikkikaluihin panosteta :D 4. Sisäänkäynnin luona tollanen kyltti |
Periaatteessa järkevää tähän mennessä. Mutta homma käy mutkikkaaksi kun aletaan puhua kokeista. Koko Brittikoulutus rakentuu kokeiden ympärille. Ensimmäiset isot kokeet on jo ekan vuoden jälkeen, eli ennen kuin suomilapsi olisi mennyt edes kouluun! Sitten seuraavat merkittävät kokeet on Primary Schoolin loppuun: SATS. Secondary Schoolin päätteeksi on tosi isot kokeet GCSE eli General Certificate of Secondary Education. Sitxh Formissa ekan vuoden jälkeen on AS-Levelsit tai Mock Examit, ja sitten jäävuoren huippu, mihin koko koulutus tähän mennessä on rakentunut: A-Levelsit. Mieti Ylppärit ja kerro se sadalla, semmoset paineet näissä kokeissa on.
Rankkaa Business Studies työtä. Tässä tehtävänä oli tutkia vapaavalintaista yksityisen sektorin yritystä, selvittää sen tavoitteet, rakenne, market share, vertailla kilpailijoihin jne. |
Koulujärjestelmä ja opetus kaikki on vaan kokeista kiinni. Tässä mun mielestä Suomi on paremmalla tasolla. Täällä ihan kaikki on kokeet sitä, kokeet tätä. Kaikki on kokeista kiinni. Jos vertaa vaikka Suomeen, meillä aina sanotaan että esim. läksyt on itseä varten, ei opettajia varten. Täällä opettajat vaan hokee kokoajan kaikkea kokeista. Tee läksyt, että saat hyvät arvosanat kokeista. Kuuntele tunneilla, että saat hyvät arvosanat kokeista. Tule paikalle, että opetukseen ei jää aukkoja ja saat hyvät arvosanat kokeista. Tämä pätee kaikkiin aineisiin, jopa mun valokuvauksen kursseilla kaikki on vaan koetta varten. Täällä ei opiskella että oppii, täällä opiskellaan kokeita varten. Tällainen lähestymistapa on mun mielestä tosi huono. Oppilaille muodostetaan ihan kauheat paineet varsinkin A-Leveleitä kohtaan. Paineet on niin kovat, että ihmisten mielenterveys ei kestä, ja joka vuosi on ihmisiä jotka saa hermoromahduksia. Vain ja ainoastaan koulun takia.
Sekavaksi tän tekee se, että nää opiskelee eri määrissä aineita. Esim noi GCSEt tehdään vissiin 5-6 aineessa. En osaa sen enempää selittää, koska mulla ei ole harmainta aavistustakaan miten homma toimii (lol). Taas tulee Suomelle pisteitä, nimittäin täällä ns. yleissivistävä opetus päättyy Year Eleveniin. Sen jälkeen opiskelijat valitsee 3-4 oppiainetta koulusta riippuen, joita opiskellaan seuraavat kaksi vuotta. Eli periaatteessa näiden on pakko tietää, mitä ne tulevaisuudeltaan haluaa jo tosi aikaisin. Muutenkin lisä- ja uudelleen kouluttautumisen mahdollisuudet on aika huonot, ja tosi usein porukka tekee samaa työtä koko ikänsä ajan. Mun oppiaineita on siis Business Studies (Joka on muuten BTEC oppiaine, eli periaatteessa vähänninkuin amiksen ja lukion välimuoto), Sosiologia ja Valokuvaus. Plussana kuitenkin se, että koska aineita on noin vähän, niihin syvennytään tosi paljon. Opiskelusta saa periaatteessa paljon enemmän irti, koska ei tarvitse säätää niiden pakollisten aineiden kanssa, joita kuitenkaan ei aio kirjoittaa (ruotsi <3333). Lisäksi täällä annetaan tosi paljon itsenäisyyttä, niinkin paljon, että opiskelijoilta odotetaan 4-6h itsenäistä opiskelua viikoittain per aine. Tää näkyy isona määränä läksyä ja syvällisinä asioina, joita ei vaan tajua, ellei itse käytä aikaa tuntien ulkopuolella. Tahti on kova ja kyydissä on parempi pysyä, eihän me haluta huonoja koearvosanoja saada ;-)
Mutta joo. Kolme kokonaista viikkoa koulua täällä on nyt takana, ja sen vaan voin sanoa, että ei sitä suomikoulua syyttä suotta kehuta. Toki brittikoulussa on omat etunsa, mutta loppujen lopuksi Suomen yleissivistävä koulutus on ihan huikee. Ja kouluruoka! Piti lähteä aika kauas että alkaa vihdoin uskoa äitiä ja iskää: Kouluruoka on hyvää, syökää sitä ja nauttikaa! Mä oon tosi laiska tekemään mun packed luncheja, huomenna mukaan tulee vaan jugurtti ja päärynä (ravitsevaa ikr). Saan täältä todistuksen, kun näyttää siltä, että teen kolmet AS-Levelsit. Näistä papereista tulee kyllä olemaan mulle huikea hyöty, ja loppujen lopuksi oli se koulu kuinka rasittavaa tahansa, tää on ekstra vuosi mun koulutuksessa. Ja oikeestaan mä tykkään koulusta paljon. Pitkällä tähtäimellä mieli voisi olla eri, mutta eipä täällä olla kuin vuosi!
xx,
Sohvi
Kiva löytää ihan uus vaihtariblogi! Ite olin 2014-2015 vaihdossa ja jään mielenkiinnolla seuraamaan tätä:)
ReplyDeleteKva että oot löytänyt tiesi tänne! :D
DeleteOi, siis tää oli ihan älyttömän hyvä postaus. Mulle on toi brittien koulujärjestelmä ollut ihan pimennossa vaikka oon siitä lukenut jonkin verran ja sen halunnut ymmärtää. :-)
ReplyDelete